ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA
Amb una llarga trajectòria, fundada el 1944 per Eduard Toldrà, l’OBC és actualment un instrument compromès amb el gran repertori simfònic, el patrimoni musical català i la nova creació. Un altaveu de la modernitat musical al sud d’Europa amb un fort compromís social i fortament arrelat a la seva ciutat.
Durant la temporada 2022-23, l’orquestra inicià una nova etapa amb Ludovic Morlot com a nou director titular, i aquesta temporada 2024-25, la francobritànica Stephanie Childress passa a ser-ne la directora convidada principal.
Al llarg de la seva història, l’OBC ha estat dirigida per batutes tan destacades com Sergiu Celibidache, Valeri Guérgiev, Christopher Hogwood, Mariss Jansons, Jesús López Cobos, Witold Lutosławski, Yehudi Menuhin, Mstislav Rostropóvitx, Kent Nagano o Heitor Villa-Lobos, entre d’altres.
L’orquestra col·labora habitualment amb grans artistes del panorama internacional, com Lang Lang, Janine Jansen, Mischa Maisky, Frank Peter Zimmermann, Arcadi Volodos, Vilde Frang, Pinchas Zukerman, Martha Argerich, Steven Isserlis, Patricia Kopatchinskaja, Renaud Capuçon, Yuja Wang, Khatia Buniatishvili i Hilary Hahn, entre molts d’altres.
El seu compromís amb la nova creació l’ha dut a encarregar obres als creadors més destacats a escala nacional i internacional, com Hèctor Parra, Bernat Vivancos, Thomas Adès, Joan Magrané, Ramon Humet, Benet Casablancas, Raquel García-Tomás, Luca Francesconi, David Lang, Lisa Streich, Olga Neuwirth o Cassandra Miller.
Des de fa uns anys, l’OBC desenvolupa una ambiciosa estratègia de posicionament internacional per mitjà d’una intensificació de la seva presència en entorns digitals, a la vegada que projecta gires com les que l’han dut a actuar en sales tan icòniques com el Musikverein i el Konzerthaus de Viena, el Concertgebouw d’Amsterdam, el Royal Albert Hall de Londres, el Carnegie Hall de Nova York o el Suntory Hall de Tokio. La temporada 2023-24, l’OBC va actuar a la icònica Elbphilharmonie d’Hamburg i a la històrica Konserthuset d’Estocolm, i el 2025 ho farà al Festival de Pasqua d’Aix-en-Provence i a l’Auditorium de Lió, i també tornarà a l’Elbphilharmonie d’Hamburg i a la Concertgebouw d’Amsterdam.
En el marc del projecte discogràfic de L’Auditori, l’OBC disposa d’un catàleg d’àlbums simfònics publicats en forma digital i accessibles gratuïtament a la plataforma L’Auditori Play, entre d’altres. Volem destacar-ne el projecte de l’enregistrament de la integral de l’obra simfònica de Maurice Ravel en mans del mestre titular Ludovic Morlot, de la que ja se n’ha publicat el primer volum, amb una molt bona acollida per part de la crítica especialitzada, com per exemple:
«Poques vegades Ravel ha sonat tan màgicament encantat i tan subtilment orquestral» Rondo Magazin
«Cada època té els seus referents, no hi ha dubte que aquesta [edició discogràfica] formarà part del paisatge discogràfic del nostre temps» Crescendo Magazine
L’OBC ja ha publicat àlbums de compositors i compositores catalans com Robert Gerhard, Núria Giménez Comas, Hèctor Parra, Bernat Vivancos o Miquel Oliu, entre d’altres. També ha obert una línia editorial de compositores amb les quals l’orquestra manté una relació artística estreta, com és el cas de la canadenca Cassandra Miller, la nord-americana Gabriella Smith o la catalana Raquel García-Tomás.