LA DONNA
La música de Cassandra Miller ha estat descrita per Alex Ross com “Immensament bella i immensament inquietant”, i per The Observer com “generosa, atractiva i diferent a qualsevol altra música”. El seu Duet per a violoncel i orquestra va ser aclamat per The Guardian com una de les “millors obres de música clàssica del segle XXI”.
Cassandra Miller és una compositora canadenca establerta a Londres. Les seves obres escrites exploren la transcripció com a procés creatiu i el cant automàtic com a material compositiu. “La Donna” és un encàrrec de L’Auditori per a l’OBC.
LA-OBC-002 | Data de publicació: 27/01/2023
LA DONNA
2021
Una part significativa de la producció compositiva de Cassandra Miller sorgeix de l’anàlisi d’enregistraments sonors i de la seva posterior reinterpretació, edició i orquestració d’aquests en el context d’instrumentacions acústiques. De fet, la compositora s’ha fet un lloc a l’escena internacional actual a través d’un particular revisionisme històric farcit d’elements de músiques del passat. Miller utilitza aquests topoi per a crear una estètica immersa en la nostàlgia, la sàtira, la crítica i la recerca de formes d’expressió sorprenents. La compositora, per tant, utilitza elements específics d’enregistraments històrics d’altres músiques des de la perspectiva del found object i de les seves transformacions potencials posteriors.
La Donna és un exemple paradigmàtic d’aquest procés compositiu. En aquest cas, Miller va utilitzar una transcripció de la cançó “La Partenza da Parigi”, enregistrada per l’etnomusicòleg Alan Lomax el 1954. Aquesta peça és un exemple de l’estil popular trallalero, propi de la ciutat italiana de Gènova. El trallalero es reconeix per ser una forma musical cantada principalment per homes, habitualment en nou veus: cinc són baixos, dues imiten el so de les guitarres, una canta la melodia mentre lidera el grup i la veu més aguda canta amb un falset pronunciat i ric. Aquesta darrera veu, de vegades, és coneguda com “la donna”.
A La Donna, Miller orquestra la referència fonogràfica esmentada de manera que la velocitat de reproducció de l’enregistrament sigui canviant. Específicament, la compositora busca crear la sensació de zoom in: és a dir, “estirar” el temps de reproducció per tal de poder-nos acostar al so resultant i percebre el nivell de detall dels diferents vibratos i falsets de les veus.
El resultat d’aquest procés creatiu es mou entre seccions orquestrals on les melodies i els acompanyaments del trallalero són perfectament reconeixibles, i fragments on el zoom és tan extrem que allò que únicament podem percebre és la sèrie harmònica i els parcials d’una nota determinada.
Joan Arnau Pàmies, compositor
CASSANDRA MILLER
Nascuda al Canadà el 1976, Cassandra Miller és doctora per la Universitat de Huddersfield (Regne Unit). Miller gaudeix del treball habitual i col·laboratiu amb intèrprets com Juliet Fraser, el quartet Bozzini, el director Ilan Volkov, el violoncel·lista Charles Curtis, el pianista Philip Thomas, les violinistes Silvia Tarozzi i Mira Benjamin, i el violista Lawrence Power.
Així mateix, les seves obres han estat interpretades per la BBC Scottish Symphony Orchestra, l’OBC, Oslo Philharmonic, EXAUDI, London Sinfonietta, I Musici de Montréal, Ensemble Plus-Minus, Ensemble Kore, Apartment House, Continuum Contemporary Music, l’Orquestra Simfònica de Toronto i l’Orquestra Simfònica de Winnipeg; a festivals, cicles i sales com Monday Evening Concerts, Tectonics Glasgow, Huddersfield Contemporary Music Festival, L’Auditori, Angelica Festival, Archipel, Only Connect Oslo, Ostrava Days, World Music Days, entre d’altres.
Ha impartit conferències sobre la seva obra a la Universitat de Stanford, la Universitat de Columbia a Nova York, CalArts, Royal Academy of Music, Bath Spa University Centre for Musical Research, Birmingham Conservatoire, Centre for Research in New Music in Huddersfield, Universitat de Brunel i McGill University, entre d’altres. Cassandra Miller és professora de composició a la Guildhall School of Music and Drama de Londres.
ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA
Benjamin Shwartz
PRIMERS VIOLINS: Jaha Lee – concertino associada, Joan Espina – assistent de concertino invitat, Sarah Bels, Walter Ebenberger, Ana Galán, María Pilar Pérez, Ana Kovacevic, Neus Navarrete, Laura Pastor, Francesc Puche, Aria Trigas, Yulia Tsuranova | SEGONS VIOLINS: Emil Bolozan – assistent, Maria José Balaguer, Jana Brauninger, Mireia Llorens, Melita Murgea, Paula Banciu, Mar Miñana, Ariana Oroño, Oleksandr Sora | VIOLES: Benjamin Beck – solista, Christine de Lacoste, David Derrico, Sophie Lasnet, Adrià Trulls, Celia Libertad Eliaz, Javier López, Johan Rondón VIOLONCELS: Charles-Antoine Archambault – solista, José Mor – solista, Lourdes Duñó, Jean-Baptiste Texier, Irene Cervera, Yoobin Chung | CONTRABAIXOS: Christoph Rahn – solista, Dmitry Smyshlyaev – assistent, Albert Prat, Salvador Morera | FLAUTES: Sara Ureña – solista invitada, Ricardo Borrull | OBOÈS: Raquel Pérez-Juana – solista invitada, José Juan Pardo | CLARINETS: Larry Passin – solista, Lluís Casanova | FAGOTS: Thomas Greaves, Slawomir Krysmalski – contrafagot | TROMPES: Juan Conrado García – assistent, Pablo Marzal | TROMPETES: Adrián Moscardo – solista, Miguel Herráez | TROMBONS: Eusebio Sáez – solista, Carlos Fluixà, Miquel Sàez – trombó baix | ENCARREGAT D’ORQUESTRA: Walter Ebenberger | RESPONSABLE DE DOCUMENTACIÓ MUSICAL: Begoña Pérez | RESPONSABLE TÈCNIC: Ignasi Valero | PERSONAL D’ESCENA: Luis Hernández | DIRECTOR TÈCNIC Joan Cortés
FOTOGRAFIES May Zircus | ASSISTÈNCIA TÈCNICA DE SO Toni Vila | PRODUCCIÓ MUSICAL I ENREGISTRAMENT Sylvain Cadars | DISSENY GRÀFIC Lorena Alonso Noblom | DIRECCIÓ EDITORIAL Santi Barguñó
Àlbum enregistrat els dies 26, 27 i 28 de juliol de 2022 a la Sala 1 Pau Casals, L’Auditori de Barcelona.