In Luce Praesenti
“Hi ha poca música tan delicada i evocadora com la de’n Miquel Oliu. Domini dels materials, forma extraordinàriament fluïda, imatges poètiques penetrants, silencis profunds i excepcional capacitat comunicativa: un compositor brillant.” Així presenta la música de Miquel Oliu el compositor Ramon Humet.
Miquel Oliu va guanyar el prestigiós Premi de composició Reina Sofia Music Prize l’any 2015. “In Luce Praesenti”, encàrrec de L’Auditori estrenat per l’OBC i Juanjo Mena l’any 2021, evidencia un univers sonor ple de detall i subtilesa.
LA-OBC-003 | Data de publicació: 27/01/2023
IN LUCE PRAESENTI
2020
Inspirada en Joan 1:5 (‘La llum resplendeix en la foscor, i la foscor no ha pogut ofegar-la’), In Luce Praesenti evidencia un univers sonor ple de detall i subtilesa. Amb una orquestració plena de reminiscències franceses, des del mateix Claude Debussy fins a algunes sonoritats que recorden la música dels espectralistes Gérard Grisey i Tristan Murail, l’obra traça una estructura clara i neta, sense artificis o elements que cerquin contradiccions en el seu desenvolupament formal.
La música obeeix un concepte diàfan, el qual parteix de la relació entre la llum i la foscor. En aquest sentit, l’obra suggereix imatges de la creació i transformació de la llum, així com també de la seva absència. Especialment, l’ús d’allò que podríem anomenar “silenci orquestrat” (per exemple, seccions amb harmònics a les cordes, suaus i aguts), conjuntament amb moviments entre els registres greu i agut de l’orquestra, genera una escolta extremadament visual, on l’oient pot imaginar-se com es mouen els raigs del Sol al voltant de les branques i fulles d’un arbre mentre un vent suau les remou.
Sobre la trajectòria de la peça, el compositor explica que In Luce Praesenti es vertebra en “tres grans seccions que s’obren amb un moviment ascendent en glissando, [on] tot condueix a un final que tendeix a una mirada interior, sense direccionalitat, en què la respiració i el silenci van guanyant ‘espai’ progressivament”.
Precisament, és aquesta concepció d’espai allò que és especialment captivador d’aquesta obra d’Oliu. La música no té pressa; no busca en cap moment una dialèctica de tempi ràpids i lents. Aquí el temps existeix com un element propi, viu i independent, el qual es troba engrillonat per sonoritats curoses, evocatives de la llum i de les seves ombres.
Joan Arnau Pàmies
MIQUEL OLIU
Guardonat amb el XXXII Premi Reina Sofia de Composició Musical, Miquel Oliu (Barcelona, 1973) és compositor i pianista. Format a l’Acadèmia Marshall, al Conservatori Superior de Música de Barcelona i al Conservatori Superior de Música d’Aragó, Oliu té una producció compositiva diversa, amb peces per a instrument solista, música de cambra i obres orquestrals.
El contacte amb els també compositors Ramon Humet i Agustí Charles representa un pilar fonamental en el seu desenvolupament creatiu. Altrament, Oliu ha rebut consells de Benet Casablancas, Josep Soler, Sofia Gubaidulina i Tristan Murail.
Miquel Oliu compagina l’activitat compositiva amb la tasca pedagògica a l’Escola de Música i Conservatori de Vic, on és professor de piano i acompanyament.
ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA
Benjamin Shwartz
PRIMERS VIOLINS: Jaha Lee – concertino associada, Joan Espina – assistent de concertino invitat, Maria José Aznar, Sarah Bels, Walter Ebenberger, Ana Galán, Katia Novell, María Pilar Pérez, Ana Kovacevic, Neus Navarrete, Laura Pastor, Francesc Puche, Aria Trigas, Yulia Tsuranova | SEGONS VIOLINS: Emil Bolozan – assistent, Maria José Balaguer, Jana Brauninger, Clàudia Farrés, Mireia Llorens, Melita Murgea, Josep Maria Plana, Paula Banciu, Gabriel Graells, Mar Miñana, Ariana Oroño, Oleksandr Sora | VIOLES: Benjamin Beck – solista, Christine de Lacoste, David Derrico, Sophie Lasnet, Miquel Serrahima, Adrià Trulls, Celia Libertad Eliaz, Javier López, Johan Rondón VIOLONCELS: Charles-Antoine Archambault – solista, José Mor – solista, Lourdes Duñó, Vicent Ellegiers, Marc Galobardes, Jean-Baptiste Texier, Irene Cervera, Yoobin Chung | CONTRABAIXOS: Christoph Rahn – solista, Dmitry Smyshlyaev – assistent, Jonathan Camps, Apostol Kosev, Albert Prat, Salvador Morera | FLAUTES: Sara Ureña – solista invitada, Ricardo Borrull | OBOÈS: Raquel Pérez-Juana – solista invitada, Disa English | CLARINETS: Larry Passin – solista, Lluís Casanova | FAGOTS: Thomas Greaves, Slawomir Krysmalski – contrafagot | TROMPES: Juan Conrado García – assistent, Pablo Marzal | TROMPETES: Adrián Moscardo – solista, Miguel Herráez | TROMBONS: Gaspar Montsesinos, Carlos Fluixà | TUBA: Daniel Martínez | TIMBALES: Manuel Martínez | PERCUSSIÓ: Ignasi Vila, José Luis Carreres, Daniel Ishanda | ARPA: Magdalena Barrera | CELESTA: Jordi Torrent | ENCARREGAT D’ORQUESTRA: Walter Ebenberger | RESPONSABLE DE DOCUMENTACIÓ MUSICAL: Begoña Pérez | RESPONSABLE TÈCNIC: Ignasi Valero | PERSONAL D’ESCENA: Luis Hernández | DIRECTOR TÈCNIC Joan Cortés
FOTOGRAFIES May Zircus | ASSISTÈNCIA TÈCNICA DE SO Toni Vila | PRODUCCIÓ MUSICAL I ENREGISTRAMENT Sylvain Cadars | DISSENY GRÀFIC Lorena Alonso Noblom | DIRECCIÓ EDITORIAL Santi Barguñó