Repertori
Johannes Brahms / Luciano Berio: Sonata per a clarinet en fa m, op. 120 n. 1 (1894) 24′
Olga Neuwirth: Masaot/Clocks without Hands (Masaot/Rellotges sense manetes) (2013-15) 24′ – Estrena nacional
Arnold Schönberg: Pelleas und Melisande, op. 5 (1902-1903; rev. 1920) 41′
Artistes
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Andreas Ottensamer, clarinet
Matthias Pintscher, direcció
Programa
Amb fortes arrels en el Romanticisme i el decadentisme finisecular, el poema simfònic Pel·leas i Melisenda sobre el text de Maurice Maeterlinck pertany al primer període de l’obra d’Arnold Schönberg, juntament amb el cicle dels Gurrelieder (Cançons de Gurre) i Verklärte Nacht (Nit transfigurada), amb la qual manté correspondències. Amb una orquestra de ressonàncies straussianes, gairebé s’hi poden sentir les raneres d’un món que s’apagava i un altre que estava a punt d’esclatar, en paral·lel a l’evolució creativa del compositor vienès, que en aquell moment portava la tensió expressiva del llenguatge tonal fins al límit i que poc després prendria “un camí més ardu”, com recordava al final de la seva vida.
Luciano Berio, sòlid coneixedor de la tradició i procliu en la seva música a la cita i la paràfrasi, va convertir la Sonata per a clarinet i piano en fa n. 1, op. 120 en el concert que Johannes Brahms mai va escriure per a aquest instrument. Ho va fer en una etapa —la dècada dels vuitanta del segle passat— molt lligada a les transcripcions i reconstruccions. En aquesta ocasió, Berio trasllada a l’orquestra l’escriptura meticulosa i densa per al piano que envolta el solista.
En aquesta partitura dedicada a la Filharmònica de Viena, formació que la va estrenar el 2015, la reconeguda compositora austríaca Olga Neuwirth ofereix una reflexió sobre la naturalesa del temps i els records en la música, on es desfan tal com ho anuncia el títol: Clocks without Hands (rellotges sense manetes).