programa
GUSTAV MAHLER: Kindertotenlieder (1901-04) – 23′
Cançons a la mort dels infants, sobre poemes de Friedrich Rückert
INTÈRPRETS
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya
Dame Sarah Connolly, mezzosoprano
Ludovic Morlot, direcció
Les Kindertotenlieder revelen aspectes essencials del pensament musical de Gustav Mahler. El seu punt de partida és l’univers creatiu de Friedrich Rückert, que va escriure 428 poemes, en l’intent de sobreviure a la mort de dos dels seus fills, de 3 i 5 anys, en el termini de dues setmanes. Sobre cinc dels poemes, Mahler va teixir un univers dramàtic entorn de la mort infantil d’abast universal.
Contemporani de la Cinquena, Sisena i Setena simfonies, el diàleg creatiu amb el poeta alemany obre un nou camí a la seva producció. El cicle es proposa quelcom inabastable: barrejar alegria i angoixa, pau i inquietud, infantesa i mort. I ho aconsegueix. Una vegada i una altra, el mode major es dissol de manera inquietant en el mode menor, de manera que el desconsol es fa música. L’art no és un lenitiu de la mort, sinó l’experiència sublimada d’aquesta, que sempre coneixem de segona mà, a través dels altres.
Mahler aconsegueix derivar les seves idees musicals del poema, utilitzant aspectes concrets de la música per recollir les tensions i ambigüitats que escapen a la paraula. En aquest sentit, hi ha una relació dialèctica amb el text, en què de vegades la música descobreix el dolor després del somriure del llenguatge. Ja en la primera de les cançons es posa de manifest l’aterridora indiferència de la naturalesa davant la tragèdia humana, que es tancarà amb la commovedora “In diesem Wetter…” en Re, amb una promesa de redempció transcendent, malgrat que els nens estiguin en una intempèrie ontològica, perquè “la mà de Déu els protegeix”.