Repertori
Josep Maria Guix: Tres Haikus per a violoncel i piano (2009)
Dora Pejačević: Sonata per a violoncel i piano en mi m, op. 35
Artistes
Irma Bau, violoncel
Irina Veselova, piano
Programa
La compositora Dora Pejačević, introductora de la cançó orquestral (Orchesterlied) a la música croata, va escriure amb un llenguatge independent, seguint l’estil dels models romàntics i sense abandonar la tonalitat en un moment de canvis radicals, propis de la generació del tombant del segle XIX. D’aquesta sonata per a violoncel i piano, tot i que va ser composta el 1915, no se’n coneix l’estrena fins al 1923, poc després de la mort prematura de l’autora. L’obra consta de quatre moviments: un allegro moderato –amb un tema principal cantabile que es desenvolupa amb dramatisme– un scherzo: allegro –a temps tríada i de colors brillants– un adagio sostenuto –de caire melancòlic, que traça una línia creixent i decreixent– i un allegro comodo –ple de detalls harmònics i sorpreses rítmiques.
La violoncel·lista Irma Bau i la pianista Irina Veselova, Delis Duo, tenen, entre d’altres, un programa titulat Jo sóc música, dedicat a reivindicar la història i la música de compositores dels segles XIX i XX.
El fred exterior que talla i penetra fins als ossos; el so esgarrifós d’una campana que anuncia el més temut a mitja veu; un paisatge melancòlic i lleuger com la brisa suau o l’aigua d’un riu. Aquestes imatges poètiques suggerides per tres haikus de poetes japonesos dels segles XVII i XVIII són les que prova d’evocar Josep Maria Guix amb una música refinada i essencial; de manera concentrada tal com ho fa el gènere literari en el qual s’inspira.
En col·laboració amb:
Amb el suport de: