Repertori
José Rio-Pareja: Los incensarios (2018) 13′
Gustav Mahler: Kindertotenlieder (1901-1904) 26′
Antonín Dvorák: The Noon Witch (La bruixa del migdia), op. 108, B 196. Selecció (1896) 14′
Serguei Rakhmàninov: L’île des morts (L’illa dels morts) (1908) 21′
Artistes
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Sarah Connolly, mezzosoprano
Ludovic Morlot, direcció
Programa
Només el rampell obsessiu de la paraula poètica va permetre a Friedrich Rückert sobreviure a la mort de dos dels seus fills. El sentit dramàtic de Gustav Mahler es va posar al servei d’aquesta desolació desmesurada que genera la mort dels fills per donar a llum els Kindertotenlieder (Cançons als infants morts), una de les obres més emotives i la clau per comprendre el seu pensament. Sota la senzillesa formal de les cinc cançons s’amaguen textures que mantenen una relació dialèctica amb el text. Els contrastos entre els modes major i menor regulen una modulació emocional en què la sinistralitat s’esmuny sota la bellesa de la innocència infantil.
Los incensarios és un encàrrec de l’Orquestra i Cor Nacionals d’Espanya. El barceloní José Río-Pareja parteix d’un material melòdic de saetes antigues per crear, segons les seves pròpies paraules, “un recorregut sonor nocturn”.
Antonín Dvořák posa en joc tots els colors de la seva paleta orquestral a Polednice (La bruixa del migdia), un poema simfònic de gran potència descriptiva amb arrels en la mitologia eslava i que també descriu una tràgica mort infantil.
A partir del quadre d’Arnold Böcklin, el gran simfonista rus Serguei Rakhmàninov escriu a Die Toteninsel (L’illa dels morts) una música d’intensa força simbòlica i narrativa sobre una travessia amb barca en una al·legoria del viatge cap a l’Hades.