Repertori
Karlheinz Stockhausen: Tierkreis (1974-1975) 25′
Karlheinz Stockhausen: Klavierstück n. 9 (1954-1961) 10′
Alberto Posadas: Anklänge an Stockhausen (2017) 9′
Ming Tsao: Plus Minus (2012-13) – Realization of Karlheinz Stockhausen’s Plus Minus n. 14 (1963, 1974) 32’
Artistes
Ensemble Ascolta
Andrea Nagy, clarinet
Markus Schwind, trompeta
Andrew Digby, trombó
Erik Borgir, violoncel
Florian Hoelscher, piano
Anne-Maria Hoelscher, acordió
Hubert Steiner, guitarra elèctrica i guitarra acústica
Julian Belli, Lucas Gérin, Boris Müller i Vanessa Porter, percussió
Catherine Larson-Maguire, direcció
Programa
Figura clau en la història de la música posterior a 1945, Karlheinz Stockhausen ha estat un dels pioners en l’ampliació de les fronteres musicals fins a límits desconeguts. Treballador incansable en el desenvolupament de la música electrònica, la música intuïtiva, l’espacialització sonora i el control serial de tots els paràmetres sonors, la seva empremta ha deixat una aproximació gairebé teològica al fet compositiu.
PROGRAMA DE MÀDes d’una escriptura completament individual i inconfusible, el seu abast és universal a través de dos eixos rectors en el tractament del material sonor: la unitat omnipresent i la neutralització de confrontacions. Sampler Sèries continua la retrospectiva iniciada la temporada passada amb tres obres fonamentals de la seva producció, tres fites que han esdevingut clàssics de la música del segle XX i precursores d’un llegat inabastable.
L’obra central del programa, Plus minus, és cabdal en el repertori de Stockhausen pel fet de ser una «composició de procés polivalent», una música autogenerada a partir d’un marc molt estricte de polaritats i combinacions, contingudes en un total de set pàgines i set capes. La seva durada, així com la plantilla instrumental, són obertes i deixades a la decisió dels intèrprets. En aquesta ocasió, el compositor Ming Tsao elabora i escriu una versió particular i metaserial de l’obra, amb l’ús de set pàgines i dues capes.