Repertori
Serguei Rakhmàninov:
Preludis, op. 3 n. 2 (1892) i op. 23 (1901)
Études-tableaux, op. 39 (1916)
Artistes
Nikolai Lugansky, piano
Programa
PROGRAMA DE MÀSerguei Rakhmàninov va ser un dels últims exponents de la figura del pianista compositor. Com Mozart, Beethoven, Liszt o Busoni, excel·lia en la interpretació del repertori canònic i solia estrenar ell mateix les obres d’autoria pròpia. El “Preludi” en do sostingut menor, segona peça de les cinc titulades Morceaux de fantaisie, op. 3, es va convertir ràpidament en un èxit absolut i un bis d’interpretació obligada en els recitals, a desgrat de l’autor. Juntament amb el conjunt de 10 preludis op. 23 i el posterior op. 32, formen un cicle complet de 24 preludis en totes les tonalitats majors i menors, dedicats al seu cosí i empresari hoteler Alexander Ziloti.
Contràriament als preludis, que contenen estats d’ànim ben definits i un desenvolupament coherent dels temes, els Études-tableaux són evocacions musicals a partir d’imatges o estímuls visuals externs, amb una influència profunda de la música d’Alexander Scriabin. Representen un avenç notable en la tècnica pianística i són la darrera obra d’envergadura que Rakhmàninov va escriure abans d’abandonar Rússia. La sèrie que forma l’op. 39 es considera la més exigent, tant des del punt de vista tècnic com en l’exploració del caràcter i l’estat d’ànim de cada peça.