Repertori
Franz Liszt: Mephisto Waltz (Vals de Mefisto) n. 1 (1856-61) 11′
Thomas Adès: Märchentänze a violí i orquestra (2021) 15′ – Estrena nacional, Coencàrrec de L’Auditori, l’Orquestra de la Ràdio Finesa, l’Orquestra Simfònica Nacional Danesa i l’Orquestra Simfònica de Göteborg
Francis Poulenc: Les biches, suite del ballet (1940) 20′
Thomas Adès: “Hotel Suite” de l’òpera Powder Her Face, suite n. 3 (1995-2018) 18′
Artistes
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Pekka Kuusisto, violí
Thomas Adès, direcció
Programa
Eclèctica, proliferant i heterodoxa, la música de Thomas Adès planteja un recorregut sonor a través d’estructures transposades, polaritats que s’atreuen i es repel·leixen, punts de mira pròxims i llunyans alhora. Com a cloenda de la invitació a ser compositor convidat durant aquesta temporada i l’anterior, s’estrena Märchentänze (Danses de contes de fades), concert per a violí i orquestra encarregat per L’Auditori juntament amb la Finnish Radio Symphony Orchestra, la Danish National Symphony Orchestra i la Göteborgs Symfoniker.
PROGRAMA DE MÀ Amb Hotel Suite, Thomas Adès elabora una suite orquestral a partir de Powder Her Face (Empolva-li la cara, 1995), òpera de cambra amb una trama argumental basada en l’escandalós divorci de l’aristòcrata Margaret Campbell, duquessa d’Argyll.
El primer dels Mephisto-Walzer de Franz Liszt, anomenat Der Tanz in der Dorfschenke (El ball a la taverna del poble), pren el programa del Faust de Nikolaus Lenau, en concret de l’episodi en què Faust sedueix i rapta una donzella a la taverna, embriac per la destresa al violí de Metistòfil. La inspiració per la llegenda del pacte amb el diable de Faust té, a les pàgines de Liszt, una de les encarnacions més genuïnes de l’èxtasi i la plenitud romàntiques.