PILAR JURADO
(Madrid 1968)
Fantasia lírica
per a banda simfònica
(2023) – Estrena absoluta – 7’
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL
(Halle, Alemanya 1685 – Londres 1759)
“Lascia ch’io pianga”
Ària de l’òpera Rinaldo
(1711) – Arranjament de Pilar Jurado – 5’
WOLFGANG AMADEUS MOZART
(Salzburg 1756 – Viena 1791)
Obertura
de l’òpera Les noces de Fígaro
(1786) – Arranjament de Jos van de Braak – 4’
PIETRO MASCAGNI
(Livorno, Itàlia 1863 – Roma 1945)
Intermezzo
de l’òpera Cavalleria Rusticana
(1890) – Arranjament de Jos van de Braak – 4’
GIUSEPPE VERDI
(Le Roncole, Itàlia 1813 – Milà 1901)
Preludi del 1r acte
de l’òpera La traviata
(1852) – Arranjament de Christiaan Janssen – 4’
GIOACCHINO ROSSINI
(Pésaro, Itàlia 1792 – París 1868)
Obertura
de l’òpera Guillem Tell
(1829) – Arranjament de Jos van de Braak – 4’
CHARLES GOUNOD
(París 1818 – Saint Cloud, França 1893)
“Je veux vivre”
ària de l’òpera Romeu i Julieta
(1867) – Arranjament de Douglas McLain – 4’
PAUSA 20’
RUPERTO CHAPÍ
(Villena, Comunitat Valenciana 1851 – Madrid 1909)
Preludi
de la sarsuela El tambor de granaderos
(1894) – Arranjament de Miguel Gómez de Arriba – 5’
AMADEU VIVES
(Collbató 1871 – Madrid 1932)
Fandango
de la sarsuela Doña Francisquita
(1923) – Arranjament de T. Romo – 3’
MANUEL DE FALLA
(Cádiz 1876 – Alta Gracia, Argentina 1946)
Danza española n. 1
de l’òpera La vida breve
(1913) – Arranjament de Carlo Balmelli – 4’
JESÚS GURIDI
(Vitòria 1886 – Madrid 1961)
“Goizeko eguski argiak”
ària de l’òpera Mirentxu
(1910) – Arranjament de Pilar Jurado – 4’
GERÓNIMO GIMÉNEZ
(Sevilla 1854 – Madrid 1923)
Intermedio
de la sarsuela La boda de Luis Alonso
(1897) – Arranjament de Mariano San Miguel – 6’
ASENJO BARBIERI
(Madrid 1823 – 1894)
“Canción de Paloma”
de la sarsuela El barberillo de Lavapiés
(1874) – Arranjament d’Iñaki Urkizu – 3’
BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA
PILAR JURADO, DIRECCIÓ
CLARINETS Manuel Martínez, solista / José Miguel Micó, solista / Natàlia Zanón, solista / Joana Altadill / Eduard Betes / Àngel Errea / Joan Estellés / Germán Guillén / Victória Gonzálvez / Montserrat Margalef / Antonio Santos / Joan Tormo / Alexandre Escrivà* / Javier Vilaplana, requint / Martí Guasteví, clarinet alt / Carlos Ivorra*, clarinet baix SAXÒFONS Maurici Esteller, soprano / Dani Molina, alt solista / Marta Romero, alt / Armand Franco, tenor / José Jaime Rivera, tenor / Joan Soler, baríton FLAUTES Manuel Reyes, solista / Carme Arrufat / Paula Martínez, flautí OBOÈS Pilar Bosque, solista / David Perpiñán / Carla Suárez, corn anglès FAGOTS Daniel Ortuño, solista / Xavier Cervera TROMPES Oleguer Bertran, solista / Claudia Cobos, solista / German Izquierdo / Manuel Montesinos / Miguel Zapata TROMPETES I FISCORNS Patricio Soler, solista / Maurici Albàs / Santiago Gozálbez / Jesús Pascual / José Joaquín Salvador / Susana Marco* TROMBONS Emilio Almenar, solista / Francesc Ivars / Héctor Penades / Francisco Palacios, baix BOMBARDINS Rubén Zuriaga, solista / David Pantín TUBES Francisco Javier Molina, solista / Toni Chelvi CONTRABAIXOS Enric Boixadós / Noemí Molinero TIMBALES Ferran Carceller, solista PERCUSSIÓ Mateu Caballé, solista / Ferran Armengol / Alejandro Llorens / Vicent Catalán* ARPA Laura Boschetti*
DIRECTOR TÈCNIC Joan Xicola
COORDINADORA EXECUTIVA Susanna Gamisel
ENCARREGADA Montserrat Margalef
ARXIVER Àlex Fernández
SERVEIS AUXILIARS Airun Serveis Culturals
* Col·laborador/a
COMENTARI
per Anna Costal i Fornells
Pilar Jurado col·labora per primera vegada amb la Banda Municipal de Barcelona i ho fa, tal com em va explicar en una agradable conversa telefònica, acomplint una «fita històrica». A dalt de l’escenari, i per primer cop en la seva fructífera carrera, desplega les seves tres facetes musicals: directora, compositora i cantant. Defineix el programa del concert, preparat per ella mateixa, com una «festa de la lírica», perquè inclou parts instrumentals del repertori d’òpera i de sarsuela «que formen part de la nostra memòria col·lectiva», des dels compassos més èpics de Guillem Tell de Rossini fins a l’emocionant “Melodia de les flors” de Guridi.
Fantasia lírica per a banda simfònica és una estrena mundial escrita expressament per a aquest concert. Jurado l’ha plantejat com una obertura que anticipa bona part de les obres que la segueixen. Per la partitura, hi desfilen l’ària “Lascia ch’io pianga” de Händel en una versió especial «però que es pot reconèixer fàcilment», comenta l’autora; “Vissi d’arte” de Tosca de Puccini, que apareix com a acompanyament d’una altra melodia; un fragment de l’intermezzo de Cavalleria rusticana; i l’inici de “Je veux vivre” de Romeu i Julieta de Gounod que, de seguida, es transforma en l’obertura de La traviata de Verdi. Enceten i tanquen l’obra fragments de La página en blanco, una òpera amb llibret i música de Jurado que es va estrenar al Teatro Real de Madrid l’any 2011. Tot seguit, el concert continua amb una versió instrumental per a banda de l’ària de Rinaldo, de Händel, arranjada per la mateixa autora. Després d’un programa in crescendo, la primera part es tanca d’una manera apoteòsica: ella dirigeix i canta “Je veux vivre”. «Em poso al servei de tothom, dels músics i del públic», afirma, «és un repte artístic molt estimulant».
A la segona part, l’artista polifacètica dirigeix fragments de sarsuela, un gènere musical que, assegura, «té la mateixa categoria que l’òpera» i que, gràcies als cantants que l’han afegit als seus repertoris, «s’ha convertit en universal». La selecció d’algunes obres també vol ser un homenatge als grans directors que ha conegut, com ara Enrique García Asensio, per exemple, que tantes vegades ha dirigit La vida breve de Manuel de Falla al Teatro Real. L’ària de Mirentxu és especial, perquè l’ha cantat diverses vegades i perquè la instrumentació per a banda també és d’ella. El concert finalitza amb una altra doble interpretació, com a directora i cantant, de “Canción de Paloma” de la sarsuela El barberillo de Lavapiés,de Barbieri.