JAN VAN DER ROOST
(Bèlgica 1956)
Jubilus!
(2002) – 5’
ANTHONY GIRARD
(Nova York 1959)
Gaïa
(2006) – 10’
ARAM KHATXATURIAN
(Tbilissi, Geòrgia 1903 – Moscou 1978)
Gayaneh
Selecció suite del ballet
(1943) – Arr. d’Olivier Nickel, Steven Walker i José Schyns – 15’
Dansa del sabre
Dansa de les donzelles
Lullaby. Cançó de bressol
Lezghinka
PAUSA 20’
FRANZ VON SUPPÉ
(Split, Croàcia 1819 – Viena 1895)
Morgen, Mittag und Abend in Wien
Obertura
(Matí, tarda i nit a Viena)
(1844) – Arr. de Henry Fillmore – 8’
JOHANN STRAUSS, JR.
(Neubau 1824 – Viena 1899)
Frühlingsstimmen
vals, op. 410
(Veus de primavera)
(1882) – Arr. de Marco Tamanini – 7’
Auf der Jagd
Polca ràpida, op. 373
(De cacera)
(1875) – Arr. de Luc Vertommen – 4’
Kaiser-Walzer
vals, op. 437
(Vals de l’Emperador)
(1888) – Arr. de Douglas McLain – 10’
BANDA MUNICIPAL DE BARCELONA
SALVADOR BROTONS, DIRECCIÓ
CLARINETS Manuel Martínez, solista / José Miguel Micó, solista / Natàlia Zanón, solista / Joana Altadill / Eduard Betes / Victòria Gonzálvez / Germán Guillén / Montserrat Margalef / José Joaquín Sánchez / Antonio Santos / Joan Tormo / Alexandre Escrivà* / Maria Carmen Garcia* / Jorge Iznardo* / Clara Vilanova* / Javier Vilaplana, requint / Martí Guasteví, clarinet alt / Alejandro Castillo*, clarinet baix · SAXÒFONS Maurici Esteller, soprano / Daniel Molina, alt solista / Marta Romero, alt / Armand Franco, tenor / Ernest Orts*, tenor / Joan Soler, baríton · FLAUTES Manuel Reyes, solista / Carme Arrufat / Paula Martínez, flautí · OBOÈS David Perpiñán / Daniel Souto* / Carla Suárez, corn anglès · FAGOTS Daniel Ortuño, solista / Xavier Cervera · TROMPES Oleguer Bertran, solista / Claudia Cobos, solista / German Izquierdo / Miguel Zapata / Jordi Pascual* · TROMPETES I FISCORNS Patricio Soler, solista / Maurici Albàs / Santiago Gozálbez / Jesús Pascual / José Joaquín Salvador / Ramon Figueras*, Susana Marco* / Javier Rodríguez* · TROMBONS Emilio Almenar, solista / Francesc Ivars / Héctor Penades / Francisco Palacios, baix · BOMBARDINS Rubén Zuriaga, solista / Adrià Cisneros* · TUBES Francisco Javier Molina, solista / Toni Chelvi · CONTRABAIXOS Enric Boixadós / Noemí Molinero · TIMBALES Ferran Carceller, solista · PERCUSSIÓ Mateu Caballé, solista / Ferran Armengol / Alejandro Llorens / Mario Garcia* · ARPA Laura Boschetti*
DIRECTOR TÈCNIC Joan Xicola
COORDINADORA EXECUTIVA Susanna Gamisel
ENCARREGADA Montserrat Margalef
ARXIVER Àlex Fernández
SERVEIS AUXILIARS Airun Serveis Culturals
* Col·laborador/a
COMENTARI
per Ana María Dávila
Acomiadem l’any –i donem la benvinguda al nou– amb un programa vibrant i ple de contrastos. Una selecció que, sense abandonar els grans referents vienesos, ens proposa també indagar en altres repertoris; obres enlluernadores que ens conviden a la celebració, però també a la reflexió.
Amb la seva robusta fanfara inicial, l’extravertida Jubilus! del compositor belga Jan Van der Roost (Duffel, 1956) esdevé el pòrtic ideal per a aquesta festa musical. Estrenada el 15 de setembre de 2002 per la Utsunomiya Brass Society, del Japó, la partitura alterna el dinamisme dels seus primers compassos amb moments d’un expressiu lirisme que configuren una pàgina plena d’energia i brillantor. Tot seguit arriba Gaïa, de l’autor francès Anthony Girard (Nova York, 1959). Com el seu nom anticipa, la peça –estrenada el 20 d’agost de 2008 per l’orchestre d’harmonie La Sirène, de París– està dedicada a la deïtat primigènia grega, creadora de la Terra. Una música també plena de forts contrastos i que avui, quan estem a punt de començar un nou cicle vital i omplim la nostra agenda de bons propòsits, esdevé un recordatori urgent de la necessitat de protegir i preservar el nostre planeta. Tanca la primera part, una selecció del ballet Gayaneh, obra cimera del compositor georgià d’origen armeni Aram Khatxaturian (1903-1078), que la companyia del Teatre Kirov va estrenar el 9 de desembre de 1942. La suite que sentirem ens permet gaudir de pàgines tan vertiginoses com la “Dansa del sabre”i “Lezginka”, al costat de moments de fonda inspiració com la deliciosa “Dansa de les donzelles” o una dolça “Cançó de bressol”.
Amb la capital austríaca com a gran protagonista, la segona part arrenca amb l’obertura de Matí, tarda i nit a Viena, obra escènica de Franz von Suppé (1819-1895) estrenada el 26 de febrer de 1844 al Theatre in der Josefstadt d’aquesta ciutat. La peça restà a penes tres dies en cartell, però la fama de la seva obertura ha prevalgut fins avui. Els seus vibrants compassos, amb el perfum inconfusible de les melodies vieneses, ens prepara per a l’esclat final amb la música de Johann Strauss II (1825-1899). El vals Veus de primavera, estrenat al març de 1883, expressa tota l’alegria i la frescor d’aquesta estació, deixant-nos sentir el cant dels ocells i la remor suau de la pluja. La polca De cacera, estrenada a la tardor de 1875 i basada en temes de l’opereta Cagliostro a Viena, ens prepara per al gran final, amb el majestuós Vals de l’emperador, compost per Strauss el 1889 per celebrar l’amistat entre els imperis alemany i austrohongarès amb motiu d’una trobada d’estat entre el kàiser Guillem II i l’emperador Francesc Josep. Avui no només és una de les obres més famoses del seu autor, sinó també una cita imprescindible en aquestes dates.