JOAN LAMOTE DE GRIGNON
(Barcelona, Espanya 1872 – 1949)

Poema romàntic. Càntic d’amor i de dolor

per a baríton i orquestra

(1912) – 20′

Carlos Daza, baríton

SALVADOR BROTONS
(Barcelona, Espanya 1959)

Te Deum, op. 163

per a baríton, cor i orquestra

Estrena mundial, obra encàrrec de L’Auditori – 16′

Carlos Daza, baríton
Coral Cantiga i Cor participatiu

PAUSA 20’

PIOTR ILITX TXAIKOVSKI
(Votkinsk. Rússia 1840 – Sant Petersburg, Rússia 1893)

Simfonia n. 3 en Re major, op. 29, “Polonesa”

(1875) – 43′

Introduzione ed allegro: Moderato assai (Tempo marcia funebre) – Allegro brillante
Alla tedesca: Allegro moderato e semplice
Andante: Andante elegiaco
Scherzo: Allegro vivo
Finale: Allegro con fuoco (Tempo di polacca)

ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA

Carlos Daza, baríton

CORAL CANTIGA

COR PARTICIPATIU

salvador brotons, direcció

PRIMERS VIOLINS Jaha Lee, concertino associada / Raúl García, assistent de concertino / Sarah Bels / Walter Ebenberger / Ana Isabel Galán / Lev Mikhailovskii / Katia Novell / Ivan Percevic / M. Pilar Pérez/ Jordi Salicrú / Aurora Zodieru-Luca / Vladimir Chilaru* / Daniel Gil* / Cèlia Johé* / Octavi Martínez* / Agnese Petrosemolo* · SEGONS VIOLINS Alexandra Presaizen, solista / M. José Balaguer / Alzy Kim / Melita Murgea / Robert Tomàs / Paula Banciu* / Ana Kovacevic* / David Olmedo* / Laura Pastor* / Arturo Seijo* / Oleksandr Sora* / Aria Marina Trigas* / Yulia Tsuranova* · VIOLES Rumen Cvetkov*, solista invitat / Christine de Lacoste / David Derrico / Josephine Fitzpatrick / Franck Heudiard / Sophie Lasnet / Miquel Serrahima / Jennifer Stahl / Adrià Trulls / Manuel del Horno* / Laia Martí* / Oreto Vayá* · VIOLONCELS José Mor, solista / Alma Hernán*, assistent invitada / Irene Cervera / Lourdes Duñó / Vincent Ellegiers / Jean-Baptiste Texier / Irma Bau* / Yoobin Chung* / Míriam Jiménez* / Joan Rochet* · CONTRABAIXOS Dmitry Smyshlyaev, assistent /  Jonathan Camps / Apostol Kosev / Josep Mensa / Matthew Nelson / Anna Cristina Grau* / Nenad Jovic* / Noemí Molinero* · FLAUTES  Christian Farroni, assistent / Beatriz Cambrils / Sara Ureña*, flautí · OBOÈS Dolors Chiralt, assistent / José Juan Pardo / Disa English, corn anglès · CLARINETS Josep Fuster, assistent / Elvira Querol* / Alfons Reverté, clarinet baix · FAGOTS Thomas Greaves, assistent / Noé Cantú / Slawomir Krysmalski, contrafagot · TROMPES Juan Manuel Gómez, solista / Joan Aragó / Juan Conrado Garcia, assistent de solista / Artur Jorge / Pablo Marzal, assistent · TROMPETES Mireia Farrés, solista / Adrián Moscardó / Andreu Moros* · TROMBONS Gaspar Montesinos, assistent / Pablo Rodríguez* / Raúl García, trombó baix · TUBA José Vicente Climent* · TIMBALES Joan Marc Pino, assistent · PERCUSSIÓ Juan Francisco Ruiz / Ignasi Vila / Lola Olmo* / Diego Sáenz* / Miquel Vich* · ARPA Magdalena Barrera, solista · PIANO Lluïsa Espigolé*

ENCARREGAT D’ORQUESTRA Walter Ebenberger
RESPONSABLE DE DOCUMENTACIÓ MUSICAL Begoña Pérez  
RESPONSABLE TÈCNIC Ignasi Valero  
PERSONAL D’ESCENA Luís Hernández*

*Col·laborador/a

COR PARTICIPATIU
Enriqueta Viñas Marcus / Irene Corts Curto / Maryna Ryshtei / Raquel Campomás / Raquel Osàcar i Andreu / Rosa M Ribas i Nolla / Susanna Moreno Muñoz / Susanna Pariente López / Svea Busse / Blanca Torrubia Chalmeta / Foix Soler Balaguer / Noa Martí Sotelo / Carme Alvarez / Victòria Palacio Ramírez / Anna Oliveras i Serrano / Helena Roura Rodon / Irene Pagonabarraga Altisen / Sonia Merenciano Tornero / Marina Rubio Miquel / Ana María Delgado García / Marine Perez / Vanessa Diamant / Batseba Comino / Alix Ducher / Anna Juanhuix Sieira / Anzhelika Turovskaia / Cristina Llaona Sintes / Fumie Araki / Judit Cucala Velasco / Júlia Ejarque Deu / Laura Bueso Gómez / Marta Mauri Pont / Milena Rossinyol Plaza / Montse Briera / Victòria Bescós / Laura Valls / Mariví moles Mateo / Regina Galceran Vercher / Judit Arguimbau Julián / Carme Arianoutsos Crespí / Glòria Rehues Sala / Inês da Silveira Cardoso / Carme Maestre Sanz / Montserrat Corrons i Boix / Trinitat Cambras / Anna Valls Pech / Laura Cornadó Restoy / Júlia Casanovas Saumell / Raquel Mosull del Campo / Júlia Pons Vidal / Júlia Rodríguez Oliveras / Tomoko Matsuoka / Carolina Jorba Gallardo / Imma Espunyes / Angel Comellas Peroy / Àngel Martínez-Sau / Angel Montané Romero / Antonio Hormigos de la Casa / Casimir Terradas Mongay / Ignasi Puch Giner / Joan Francesc Navas / Jordi Bertran Cequiel / Jordi Rueda i Giné / José Manuel Rubio Villen / Oriol Bosch Farràs / Roberto Montes López / Xavier Monfort / Raimon Salvat i Devesa / Josep Pere Casas Barberan / Roger Gil Bertran  / Pau Albeniz Agell / Ricard Cubells Angües / Albert Bancells Masmiquel / Oriol Boada Comas / Oriol Blancafort Guardiola / Adrià Sanlas / Carles Falcon Dalcon / Enric Obrador Solà / Federico Sánchez Rubio / Felip Miralles Barrachina / Jesus Yustos Cerdán / Manuel López Grijalva / Mariano Sydney Rubio / Philippe Saint-Paul / Ramon Ferrer Sala / Toni Garcia-die Bonardeaux / Xavier Nubiola Briera / Carlos Hernandez / Ricardo Martínez Portalo / Enric Currià Serbian / Jordi Morcego Moehres / Guillem Rosselló Baiges / Nicolas Bertrand / Manel Canals / Matthias Werner / Carlos Leonardo Estacio Bueno / Ignasi Nubiola Briera / Miquel Artés Haro / Dmitrii Sidenko

CORAL CANTIGA
SOPRANOS Anna Batlle Panadès / Mar Bernal Farré / Cristina Cerdà Vallès / Ombeline Dequidt / Valeria Deboto / Luz Marina Díaz Rodríguez / Bronwyn Falerio / Cristina Felip Moran / Mariona Ferret Alcaraz / Míriam López Baucells / Laia López Francesch / Eulàlia Mestres Farré / Sílvia Mondon Vehils / Müller Nadja / Anna Novell Pujol / Esther Palacios Tejel / Elisa Simón / Laia Torres Casas / Carol Victoria Urbán Flores / Anna Valls Vallvé / Eli Villalta Sala / Paula Vincent Croxatto · CONTRALTS Núria Blanes Guàrdia / Natàlia Cervera Jerez / Núria Cols Costa / Àngels Grabulós i Sabatés / Catalina Graffigna / Eva Martínez Tomé / Anna Massó Carreras / Sophie Ozanne / Carme Pàmies Fabregat / Maite Pueyo Vigatà / Elisabet Puig Maynou / Marta Rodoreda Pujantell / Núria Serrat Callís / Anna Soler Casas / Gina Tomàs Fuster / Assumpta Valls i Vallvé · TENORS Alfons Agulló / David Donat Balcells / Marc Donat Balcells / Francesc Giró Fontanals / Alfredo Guardo Zabaleta / Martí Guixer Mañé / Emmanuel Heurtier / Joan Romanyà Socoró / Albert Serra Monner / Carlos Sesca Elizondo / Rafel Torner Guinart · BAIXOS Roger Veciana i Rovira / Xavier Andreu Amat / Francesc Casado Sivera / Alex Cebrian Galan / Joan Farré Valero / Xavier Folch Romaní / Pol Gríful Freixenet / Jordi Guilleumes Morell / Julià Jené Guimerà / Orlando Santana Pérez / Marcel Valls Martínez / Víctor Valls Prat
DIRECTORA Montse Meneses Sendrós

COMENTARI

per Anna Costal i Fornells

A l’estiu de 1875, Piotr Ilitx Txaikovski va compondre la seva tercera simfonia. Últimament havia estat immers en la composició de dues òperes: El guàrdia, estrenada a la primavera d’aquell mateix any, i Vakula el ferrer, que acabava d’enviar a un concurs. Tenia una bona posició al Conservatori de Moscou i es relacionava amb els cercles artístics de la capital. El retorn a la composició simfònica devia ser una necessitat, perquè va escriure la simfonia a raig, en poc més de dos mesos. Viatger incansable, els primers esbossos els va compondre a Usovo, a casa de l’amic Vladimir Xilovski, a qui dedicà l’obra; els dos últims moviments, a Nizi, a la finca de l’amic Nikolai Kondratiev, i donà per finalitzada la partitura a Kamenka, a la casa de camp de Sasha, la seva germana. Paral·lelament, també treballava en l’encàrrec d’un dels ballets més populars del seu catàleg, El llac dels cignes. Aquesta coincidència temporal va marcar el resultat d’ambdues obres: de manera excepcional, la tercera simfonia inclou dos moviments de dansa, i el ballet té una voluntat de conjunt simfònic.

Després d’una breu introducció en tonalitat menor de caràcter fúnebre, el primer moviment s’encamina cap a un allegro brillante al relatiu major. No hi ha més contrastos dramàtics, a diferència de simfonies posteriors en les quals acaben apareixent la nostàlgia i el dramatisme tan propis de l’autor. El segon moviment, anunciat com un allegro alla tedesca, és un vals en tres parts: un tema principal líric que es repeteix al final, contrastat per un canvi de caràcter, de notes ràpides, a la part central. L’adagio posa el contrapunt lent a la vitalitat de tota la partitura i és seguit d’un scherzo. L’últim moviment és una polonesa, una dansa de ritme ternari popularitzada arreu d’Europa a finals del segle XVIII i que amb els anys va donar nom a la simfonia, tot i que Txaikovski mai no va anomenar-la d’aquesta manera. A diferència d’obres anteriors, el compositor no va fer servir cap melodia popular en aquesta partitura.  

Nikolai Rubinstein va estrenar la tercera simfonia al novembre de 1875. Txaikovski, que va assistir als assajos, era conscient que potser aquella obra no tenia unes idees «especialment imaginatives», però estava convençut que «tècnicament era un pas endavant» en la seva carrera. El primer moviment era el que més li agradava, i també el vals i l’scherzo, tot i que, per la seva dificultat, el dia de l’estrena l’orquestra no es va lluir gaire en el quart moviment.  

Joan Lamote de Grignon va dirigir l’estrena del Poema romàntic el 22 de desembre de 1912 al Palau de la Música Catalana. Va ser en ocasió d’un concert privat, un obsequi de l’Orfeó Català al seus socis. Al programa de mà, s’hi va incloure la història que fonamenta la composició de l’obra: l’amor d’un joglar per la seva enamorada, a qui envaeixen «inquietuds, dubtes i esperances» mentre té una «visió casta i gentil de l’estimada» que el deixa en «extàtica contemplació». Finalment, però, el destí trenca l’encís i les il·lusions del protagonista, que «plora, veient com al lluny va esfumant-se l’ombra de la dona volguda, perduda per sempre». Lamote de Grignon va afegir un breu poemade Ramon Suriñach i Senties als darrers compassos en la veu d’un baríton que expressa el sentiment de desengany amb aquests versos finals: «I com a un feble nen – que en lloc de dormir, plora | al meu cervell cansat – mes il·lusions bressolen». Suriñach va publicar aquest poema amb tres títols diferents: Spleen, Fantasia i, el definitiu, Elegia.

Pocs mesos després d’estrenar Poema romàntic amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, Lamote de Grignon va dirigir-lo al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Berlín. El crític belga Émile Heintz-Arnault va celebrar aquella obra i també les altres de l’autor interpretades en el mateix concert, com ara La nit de Nadal. Aplaudí la manera com «el compositor català sabé fer-se admirar al mateix temps com a compositor i com a director d’orquestra». L’estrena pública a Barcelona fou pel març de 1913 i, des d’aleshores, es va interpretar en diverses ocasions.

El Te Deum de Salvador Brotons és un encàrrec de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya que s’estrena en el marc del projecte “Vine a cantar amb l’OBC”. Brotons va escollir aquest himne en llatí perquè la iniciativa del projecte és d’abast europeu i aquesta llengua és «el llenguatge universal per a tots els cors del món», perquè la durada encaixava amb l’encàrrec i «pel caràcter de celebració i de lloança del text». La partitura s’interpreta seguida, sense interrupció, tot i que està organitzada en quatre parts. El cor i l’orquestra enceten els primers versos de manera brillant i tot seguit hi ha una «secció més íntima i aguda inspirada en els àngels» fins a enllaçar amb el sanctus. La segona part és una ària del baríton, que contrasta amb la tercera, caracteritzada per una «intensitat rítmica». Després, el solista és acompanyat pel cor a boca closa, segueix un «profund i sentit miserere» i, finalment, retorna majestuós el tema inicial.  

El projecte  EFA130/01 ARTIS+ ha estat cofinançat al 65% per la Unió Europea a través del Programa Interreg VI-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2021-2027). L’objectiu del POCTEFA es reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.