SCOTTISH LUTE MANUSCRIPTS
Compilats per Lady Margaret Wemyss. Selecció
Swit Sant Nickola
The Canaries
A Scots Tune
FREDERIC MOMPOU
(Barcelona 1893 – 1987)
Suite compostelana
Selecció – (1962)
Preludio
Coral
Canción
Muñeira
THOMAS ADÈS
(Londres 1971)
Forgotten Dances
(2023) – Estrena nacional. Encàrrec del Barbican Centre i ECHO
i. Overture – Queen of the Spiders
ii. Berceuse – The Paradise of Thebes
iii. Courante – Here was a Swift (for Max Ernst)
iv. Barcarolle – The Maiden Voyage
v. Carillon de Ville (for Hector Berlioz)
vi. Vesper (for Henry Purcell)
La durada aproximada del concert és de 45′
Sean Shibe, guitarra
COMENTARI
per Miquel Gené
Nascut a Edimburg el 1992, Sean Shibe es presenta a L’Auditori com a artista ECHO Rising Stars dins de la gira europea que aquesta organització ofereix a joves talents emergents. A banda de la seva innegable qualitat com a intèrpret, el guitarrista escocès mostra en cada nou pas una inquietud per la descoberta i l’experimentació que el fan capaç d’apropar-se a qualsevol classe de repertori. En el concert d’avui, Shibe ens endinsa en un viatge ple de contrastos que va des de la música tradicional escocesa fins a l’estrena nacional de la nova obra de Thomas Adès, passant pel so únic i inconfusible de Frederic Mompou.
Durant els segles XV i XVI, el llaüt va ocupar una posició central en la vida musical de la cort escocesa. No obstant això, la majoria dels manuscrits que es conserven d’aquesta tradició daten del segle XVII i van ser recollits per membres de diverses cases nobles. La música continguda en aquests manuscrits prové tant de melodies autòctones com d’altres arribades de les corts d’Anglaterra i França, i conforma les arrels de l’actual música tradicional escocesa. L’any 2018, Sean Shibe va realitzar un procés de reapropiació i reelaboració de part d’aquest repertori que va plasmar en el disc SoftLoud. La seva proposta parteix d’un enfocament estilísticament informat alhora que lliure: «No estic tractant de definir què significava aquesta música quan es va escriure, sinó de crear un repertori que dona una resposta personal al món que m’envolta».
L’any 1958, es van iniciar els Cursos Internacionals de Música de Santiago de Compostel·la, en els quals Frederic Mompou participà com a professor de piano. Allà es retrobà amb el guitarrista Andrés Segovia, qui demanà a Mompou que li escrivís una obra de concert que inclogués elements del folklore gallec. La Suite compostelana consta de sis moviments, cadascun dels quals evoca d’una manera més o menys explícita l’essència de la ciutat gallega mitjançant l’ús de modes arcaics, sonoritats d’aire tradicional i elements de la dansa popular, però sense perdre mai l’essència de la música de Mompou. En paraules de Sean Shibe, que va enregistrar l’obra el 2021 per al seu disc Camino, «aquestes peces resumeixen el pelegrinatge en el seu sentit més existencialment humanista. Per a Mompou, la malenconia i la falta de rumb no són estats que cal evitar o resoldre, sinó experiències que s’han de sentir profundament».
Shibe oferirà també l’estrena nacional de Forgotten Dances, l’obra que l’ECHO ha encarregat al compositor anglès Thomas Adès i que suposa la seva primera composició per a guitarra. Forgotten Dances s’inicia amb “Overture – Queen of the Spiders”, en la qual els tempi canviants i les línies melòdiques ornamentades creen una atmosfera de misteri. El títol “Berceuse – Paradise of Thebes” prové d’un fragment de l’òpera d’Adès L’àngel exterminador i ens situa en un entorn oníric i tens. “Here was a swift” fa referència a l’obra de l’artista Max Ernst i demana un virtuosisme brillant a l’intèrpret. “Barcarolle – the Maiden Voyage” ofereix un entorn líric i delicat que contrasta amb el tumult precedent. “Carillon de Ville” és un homenatge a Hector Berlioz que comença de manera delicada i a poc a poc es va fent més dens i dissonant fins a un final espectacular. L’obra conclou amb el repòs de “Vesper”, que està basada en Evening Hymn, de Henry Purcell.
Sean Shibe ha estat nominat pel Barbican de Londres.