REINHOLD GLIÈRE
(Kíev, Ucraïna 1875 – Moscou, Rússia 1956)

Vuit peces per a violí i violoncel, op. 39

Selecció – (1909) – 12’

Prelude
Gavotte
Berceuse
Canzonetta
Scherzo

ALEKSEY IGUDESMAN
(Sant Petersburg, Rússia 1973)

Flamenco Fantasy per a violí

(2016) – 4′

MAURICE RAVEL
(Ciboure, França 1875 – París, França 1937)

Sonata per a violí i violoncel, M 73

(1920-1922) – 21′

PAUSA 15’

KOMITAS VARDAPET
(Kutahya, Turquia 1869 – Villejuif, França 1935)

Apricot Tree per a violoncel

(1902-06) – 3′

GIOVANNI SOLLIMA
(Palermo, Itàlia 1962)

Lamentatio per a violoncel

(2003) – 4′

ZOLTÁN KODÁLY
(Kecskemét, Hongria 1882 – Budapest, Hongria 1967)

Duo per a violí i violoncel, op. 7

(1914) – 25′

JOHAN HALVORSEN
(Drammen, Noruega 1864 – Oslo, Noruega 1935)

Sarabande con variazioni sobre un tema de Händel

(1897) – 9′

La durada aproximada del concert és de 95’

Sergei Dogadin, violí

Narek Hakhnazaryan, VIOLONCEl

COMENTARI

per Elsa Álvarez

El gènere del duo per a violí i violoncel és una raresa en la història de la música que va assolir el punt àlgid al segle XX, amb compositors com Ravel, Glière, Villa-Lobos o Kodály. Reinhold Glière, contemporani de Rakhmàninov, va compondre les Vuit peces, op. 39 el 1909, poc després d’una estada formativa a Berlín, quan era professor de Prokófiev a Moscou. Sovint se les ha qualificat de mers estudis per als seus alumnes, però en realitat mostren un gran domini del gènere cambrístic.

El Duo, op. 7 de Zoltán Kodály data de 1914, moment en què el seu interès per la música popular era màxim. Aquest duo esdevé un encreuament perfecte entre els elements del folklore hongarès i les estructures formals de la música clàssica. Cal afegir-hi la influència estilística de Debussy, el compositor que més l’havia impressionat.

Komitas fou un etnomusicòleg, compositor i sacerdot armeni que va recollir una gran quantitat de cançons populars del seu país, les va transcriure i les va adaptar, donant-los un acompanyament harmònic. L’Apricot Tree (Albercoquer), una de les més nostàlgiques, és el símbol d’una nova esperança, un començar de zero i un nou capítol en la història del país, tal com diu Narek Hakhnazaryan, autor i intèrpret de l’arranjament per a violoncel que sentirem avui.

El compositor i violoncel·lista sicilià Giovanni Sollima va dedicar Lamentatio a les víctimes del genocidi armeni de 1915, entre les quals hi havia Komitas. Definida com la intersecció entre el cant gregorià i el heavy metal, és una obra d’un virtuosisme extrem que exigeix a l’intèrpret que canti damunt el so de l’instrument, a manera de bordó.

El violinista, compositor i director de cinema Aleksey Igudesman, el 2016 va publicar l’àlbum que conté Flamenco Fantasy i altres obres virtuosístiques amb aires d’arreu del món. La premissa és que cada intèrpret les toqui amb total llibertat per alterar-les o per equivocar-se.

El noruec Johan Halvorsen també va ser un violinista virtuós que, a finals del segle XIX, va versionar per a violí i violoncel dues peces de Händel per a teclat, en estil romàntic i amb un aprofitament màxim dels dos instruments. Reconeixerem de seguida la sarabanda, popularitzada gràcies a la pel·lícula Barry Lyndon.

Maurice Ravel va trigar dos anys a completar la Sonata per a violí i violoncel. Era la primera obra que, segons el mateix compositor, escrivia en un nou estil més despullat. Lluny del virtuosisme, és una peça complexa i poc agraïda per als intèrprets. Per aquest motiu la seva estrena, el 1922, va ser un fracàs.

 

CARREGANT…
Calendari sessions
Sessions del dia

Formulari enviat correctament!

El formulari s'ha enviat correctament. Ens posarem en contacte per correu electrònic o telèfon.