REINHOLD GLIÈRE
(Kíev, Ucraïna 1875 – Moscou, Rússia 1956)
Vuit peces per a violí i violoncel, op. 39
Selecció – (1909) – 12’
Prelude
Gavotte
Berceuse
Canzonetta
Scherzo
ALEKSEY IGUDESMAN
(Sant Petersburg, Rússia 1973)
Flamenco Fantasy per a violí
(2016) – 4′
MAURICE RAVEL
(Ciboure, França 1875 – París, França 1937)
Sonata per a violí i violoncel, M 73
(1920-1922) – 21′
PAUSA 15’
KOMITAS VARDAPET
(Kutahya, Turquia 1869 – Villejuif, França 1935)
Apricot Tree per a violoncel
(1902-06) – 3′
GIOVANNI SOLLIMA
(Palermo, Itàlia 1962)
Lamentatio per a violoncel
(2003) – 4′
ZOLTÁN KODÁLY
(Kecskemét, Hongria 1882 – Budapest, Hongria 1967)
Duo per a violí i violoncel, op. 7
(1914) – 25′
JOHAN HALVORSEN
(Drammen, Noruega 1864 – Oslo, Noruega 1935)
Sarabande con variazioni sobre un tema de Händel
(1897) – 9′
La durada aproximada del concert és de 95’
Sergei Dogadin, violí
Narek Hakhnazaryan, VIOLONCEl
COMENTARI
per Elsa Álvarez
El gènere del duo per a violí i violoncel és una raresa en la història de la música que va assolir el punt àlgid al segle XX, amb compositors com Ravel, Glière, Villa-Lobos o Kodály. Reinhold Glière, contemporani de Rakhmàninov, va compondre les Vuit peces, op. 39 el 1909, poc després d’una estada formativa a Berlín, quan era professor de Prokófiev a Moscou. Sovint se les ha qualificat de mers estudis per als seus alumnes, però en realitat mostren un gran domini del gènere cambrístic.
El Duo, op. 7 de Zoltán Kodály data de 1914, moment en què el seu interès per la música popular era màxim. Aquest duo esdevé un encreuament perfecte entre els elements del folklore hongarès i les estructures formals de la música clàssica. Cal afegir-hi la influència estilística de Debussy, el compositor que més l’havia impressionat.
Komitas fou un etnomusicòleg, compositor i sacerdot armeni que va recollir una gran quantitat de cançons populars del seu país, les va transcriure i les va adaptar, donant-los un acompanyament harmònic. L’Apricot Tree (Albercoquer), una de les més nostàlgiques, és el símbol d’una nova esperança, un començar de zero i un nou capítol en la història del país, tal com diu Narek Hakhnazaryan, autor i intèrpret de l’arranjament per a violoncel que sentirem avui.
El compositor i violoncel·lista sicilià Giovanni Sollima va dedicar Lamentatio a les víctimes del genocidi armeni de 1915, entre les quals hi havia Komitas. Definida com la intersecció entre el cant gregorià i el heavy metal, és una obra d’un virtuosisme extrem que exigeix a l’intèrpret que canti damunt el so de l’instrument, a manera de bordó.
El violinista, compositor i director de cinema Aleksey Igudesman, el 2016 va publicar l’àlbum que conté Flamenco Fantasy i altres obres virtuosístiques amb aires d’arreu del món. La premissa és que cada intèrpret les toqui amb total llibertat per alterar-les o per equivocar-se.
El noruec Johan Halvorsen també va ser un violinista virtuós que, a finals del segle XIX, va versionar per a violí i violoncel dues peces de Händel per a teclat, en estil romàntic i amb un aprofitament màxim dels dos instruments. Reconeixerem de seguida la sarabanda, popularitzada gràcies a la pel·lícula Barry Lyndon.
Maurice Ravel va trigar dos anys a completar la Sonata per a violí i violoncel. Era la primera obra que, segons el mateix compositor, escrivia en un nou estil més despullat. Lluny del virtuosisme, és una peça complexa i poc agraïda per als intèrprets. Per aquest motiu la seva estrena, el 1922, va ser un fracàs.