PEDRO CALDERÓN DE LA BARCA
(Madrid 1600-1681)
Monólogo de Segismundo
Fragment de La vida es sueño (1635)
PAULINE OLIVEROS
(Texas 1932 – Nova York 2016)
Bye, bye, butterfly
per a electrònica (1967)
NÚRIA GIMÉNEZ-COMAS
(Girona 1980)
The land of heart’s desire
sobre textos de Paul B. Preciado i W. B. Yeats, per a contratenor i ensemble (2023)
Estrena absoluta, encàrrec de L’Auditori, CNDM i OCAZEnigma
IÑAKI ESTRADA TORÍO
(Sant Sebastià 1977)
Voice
per a contratenor i electrònica (2023)
Estrena absoluta encàrrec d’OCAZEnigma per a l’INAEM
NIK BOHNENBERGER
(Luxemburg 1994)
Themthelveth
per a violí i clarinet (2023)
Taller de Composició i Experimentació Sonora Mixtur
MATTEO MARIA SALVO
(Roma)
Je veux vivre dans le rêve
(2023)
Taller de Composició i Experimentació Sonora Mixtur
GILLES DELEUZE
(París 1925-1995)
Qu’est-ce que l’acte de création?
Extracte audiovisual* (1987)
FRANCESCO FILIDEI
(Pisa 1973)
Finito ogni gesto
(2008)
*Nota: l’extracte audiovisual de Gilles Deleuze té una qualitat deficient, ja que no va ser enregistrat per ser projectat sinó per ser un documental, demanem disculpes.
Malgrat aquest fet, el document és de gran rellevància intel·lectual i és per això que s’ha inclòs igualment.
La durada aproximada del concert és de 60 minuts
Carlos Mena, contratenor
Asier Puga, direcció
OCAZEnigma:
Fernando Gómez, flauta / Emilio Ferrando, clarinet / Abdó Sancho, trompa / Francisco José Sanz, trompeta / César Peris, percusió / Víctor Parra, violí / Zsolt Tottzer, violoncel
COMENTARI
per Asier Puga
El programa següent és un viatge a través del so, o, més ben dit, dels sons. Però també és una reflexió sobre les possibilitats de desbordar la lògica d’un programa musical convencional (o és que la poesia, el teatre o el procés reflexiu no poden ser musicals?).
El programa comença amb el fragment final del cèlebre monòleg de Segismundo de La vida es sueño, de Calderón de la Barca, un soliloqui que ens convida a reflexionar sobre el fet de somiar i la nostra ‘llibertat’ com a somiadors. Immediatament després, els sons electrònics de Pauline Oliveros –una de les pioneres de la música electrònica– ens submergeixen en una altra reflexió sobre la figura de la dona al segle XIX a través de l’ús i el tractament electrònic d’una coneguda ària de Puccini.
A la part central del programa es presenten dues estrenes absolutes per a contratenor solista i ensemble. The Land of Heart’s Desire,de la compositora Núria Giménez-Comas, es basa en textos del reconegut filòsof i comissari d’art Paul B. Preciado i del poeta irlandès W.B. Yeats, mentre que l’obra Voice, d’Iñaki Estrada, reflexiona sobre la realitat sonora del gènere a través del tractament electrònic d’enregistraments de castrati, habitualment destinats a interpretar papers femenins. A les dues obres, el contratenor solista serà Carlos Mena.
El viatge sonor que intenta ser aquest programa, també sobre la capacitat de somiar-nos diferents, no s’acaba aquí; el programa es desdobla (o es desborda novament) reflexionant sobre el mateix acte creatiu (de l’obra o de l’acte de programar?) amb un fragment de la ja mítica conferència del filòsof francès Gilles Deleuze sobre l’acte de la creació, i que, igual que Calderón de la Barca, ens convida a reflexionar sobre la natura (i els perills) de somiar.
El programa es completa amb una obra d’una poètica sonora fascinant de Francesco Filidei, en què, com el seu títol indica, cada gest (com els somnis) té el seu final.
En col·laboració amb
En coproducció amb