RICHARD WAGNER
(Leipzig, Alemanya 1813 – Venècia, Itàlia 1883)
göTTERDÄMMERUNG
(El capvespre dels déus) Selecció (1869-1874) – 40′
Sinéad Campbell Wallace, soprano
ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA
SINÉAD CAMPBELL WALLACE, SOPRANO
LUDOVIC MORLOT, direcció
PRIMERS VIOLINS Vlad Stanculeasa, concertino / Sarah Bels / Walter Ebenberger / Ana Isabel Galán / Natalia Mediavilla / Lev Mikhailovskii / Ivan Percevic / M. Pilar Pérez / Jordi Salicrú / Vladimir Chilaru* / Andrés Fernández de Mera* / Cèlia Johé* / Sergey Maiboroda* / Octavi Martínez* / Neus Navarrete* / Oleksandr Sora* · SEGONS VIOLINS Joan Espina*, solista invitat / Emil Bolozan, assistent / M. José Aznar / Alzy Kim / Melita Murgea / Paula Banciu* / Cristian Benito* / Ana Kovacevic* / Eugènia Ostas* / Laura Pastor* / Francesc Puche* / Arturo Seijo* / Aria Marina Trigas* / Yulia Tsuranova* · VIOLES Anna Puig, solista / Marc Charpentier*, assistent invitat / Christine de Lacoste / David Derrico / Josephine Fitzpatrick / Franck Heudiard / Sophie Lasnet / Miquel Serrahima / Jennifer Stahl / Adrià Trulls / Irene Argüello* / Oreto Vayá* · VIOLONCELS José Mor, solista / Audun Sandvik*, assistent invitat / Lourdes Duñó / Vincent Ellegiers / Jean-Baptiste Texier / Irma Bau* / Daniel Claret* / Elena Gómez* / Míriam Jiménez* / Joan Rochet* · CONTRABAIXOS Dmitry Smyshlyaev, assistent / Cristian Sandu*, assistent invitat / Jonathan Camps / Apostol Kosev / Josep Mensa / Matthew Nelson / Anna Cristina Grau* / Nenad Jovic* · FLAUTES Francisco López, solista / Beatriz Cambrils / Christian Farroni, assistent / Manuel Alejandro Recena*, flautí · OBOÈS Rafael Muñoz, solista / José Juan Pardo / Dolors Chiralt, assistent / Disa English, corn anglès · CLARINETS Luís Cámara*, solista invitat / Cecilio Vilar* / Josep Fuster, assistent / Alfons Reverté, clarinet baix · FAGOTS Silvia Coricelli, solista / Noé Cantú / Thomas Greaves, assistent · TROMPES Juan Manuel Gómez, solista / José Zarzo*, ajuda de solista / Joan Aragó / Juan Conrado Garcia, assistent de solista / Artur Jorge / Pablo Marzal, assistent / José Manuel González* / Max Salgado* / Xulio Varela* · TROMPETES Mireia Farrés, solista / Adrián Moscardó / Andreu Moros / Gaspar Montesinos, trompeta baixa · TROMBONS Eusebio Sáez, solista / Pablo Rodríguez* / Santiago Díaz*, trombó baix / Raúl García, trombó contrabaix · TUBA Daniel Martínez · TIMBALES Pablo Aparicio*, solista invitat · PERCUSSIÓ Joan Marc Pino, solista / José Luís Carreres* / Miquel Àngel Martínez* · ARPA Magdalena Barrera, solista / M. Jesús Ávila*
ENCARREGAT D’ORQUESTRA Walter Ebenberger
RESPONSABLE DE DOCUMENTACIÓ MUSICAL Begoña Pérez
RESPONSABLE TÈCNIC Ignasi Valero
PERSONAL D’ESCENA Luis Hernández*
*Col·laborador/a
FITXA ARTÍSTICA DE LA PEÇA TEATRAL
Intèrprets: Sasha Agranov, Olívia Basora, Anna Casas, Helena Font, Joan Galí, Carles Gilabert, Joana Martí, Elena Martinell, Olga Onrubia, Jordi Oriol, Carles Pedragosa, Ramon Villegas
Idea i guió: Companyia Indi Gest
Direcció: Jordi Oriol i Carles Pedragosa
Espai sonor: Carles Pedragosa i Jordi Oriol
Espai escènic: Joan Galí
Vestuari: Joana Martí
Disseny audiovisual: Marc Permanyer
Producció: Helena Font
Agraïments: Bombers de la Generalitat de Catalunya, TNC
COMENTARI
per Ana María Dávila
Si hi ha una òpera que pugui ser considerada com la més ambiciosa que mai s’hagi escrit és, sense dubte, L’anell del nibelung, la molt famosa Tetralogia del compositor alemany Richard Wagner (1813-1883), una obra de dimensions extraordinàries, tant en la seva extensió com en el seu concepte. Estructurada en un pròleg –L’or del Rin– i tres jornades –La valquíria, Sigfrid i El capvespre dels déus–, amb ella l’autor va voler crear l’obra d’art total, síntesi perfecta de música, poesia i arts visuals; un concepte totalment inèdit a la seva època, però que avui defineix el que és l’òpera moderna.
Els quatre títols, concebuts per ser representats en dies consecutius, com un tot, abasten gairebé quinze hores de música. A més d’una orquestració de proporcions gegantines, que fins i tot va incloure la introducció de nous instruments, Wagner hi va desenvolupar l’ús del leitmotiv, un tema musical que es repeteix de manera recurrent lligat a un personatge, una acció o un concepte, i que ajuda l’oient a anar avançant a través d’una trama complexa. Wagner va trigar més d’un quart de segle a completar el cicle, que començà a perfilar el 1848 i culminà el 1874, amb la finalització del títol que tanca la sèrie i que ara sentim en forma de suite orquestral. El capvespre dels déus s’estrenà el 17 d’agost de 1876, sota la direcció de Hans Richter, en el marc de la primera representació completa de la Tetralogia amb motiu de la inauguració, a Bayreuth, del teatre destinat a acollir en exclusiva les obres escèniques del compositor.
La història, basada en mites germànics i nòrdics, gira entorn d’un anell màgic, fet pel nan nibelung Alberich amb or robat del Rin, i que permet a qui el té dominar el món. Diferents éssers mítics –entre ells el déu Wotan– el cobegen, però la seva possessió comporta una maledicció que desencadenarà una sèrie d’esdeveniments catastròfics que culminen amb la fi d’una era. En aquesta darrera jornada de la història, la més llarga del conjunt, assistim a la mort de l’heroi Sigfrid; a la immolació de la seva amant, la valquíria Brunilda; i al retorn de l’anell, ja lliure de la maledicció, a les seves guardianes, les filles del Rin. Aquests fets suposaran la fi dels déus i la destrucció de la seva morada, el Valhalla. El leitmotiv de la “Redempció a través de l’amor” se sent al final de l’obra.
Monumental, èpica i d’una gran intensitat dramàtica, la partitura d’El capvespre dels déus inclou passatges orquestrals d’enorme bellesa, com el “Viatge de Sigfrid pel Rin” o el seu “Seguici fúnebre”. La proposta d’avui ens presenta una selecció d’alguns dels millors moments d’aquesta creació universal i intemporal, oberta a tota mena d’interpretacions, però també, i per sobre de tot, una obra mestra de la història de la música que ens convida a submergir-nos en la seva excepcional onada d’emocions.
CONCERT PRESENTAT PER