El Festival Llums d’Antiga, que organitza L’Auditori a diversos espais històrics de Barcelona, torna amb una quarta edició que es farà als recintes medievals de la Capella de Santa Àgata, la Basílica de Santa Maria del Pi i el Monestir de Sant Pau del Camp.
Tres indrets excepcionals que reuniran sis concerts entre el 20 d’abril i el 5 de maig i que comptaran amb destacats especialistes en l’àmbit de la música antiga. En la present edició tindrà un pes important la figura del compositor Carlo Gesualdo, que protagonitzarà el programa de dues de les formacions vocals més apreciades del moment: Exaudi Vocal Ensemble i Graindelavoix.
La Grande Chapelle d’Albert Recasens obrirà el Festival i Jordi Savall, en format cambrístic, explorarà l’art de la variació i la improvisació del segle XVII europeu. Le Consort, amb la soprano Emmanuelle de Negri, viatjarà per les melodies del barroc francès. Per acabar, el prestigiós contratenor Carlos Mena, acompanyat del conjunt Forma Antiqva, interpretarà un programa que girarà a l’entorn de les músiques escrites per a Farinelli.
La programació del Festival Llums d’Antiga segueix la temàtica de la temporada de L’Auditori, amb l’Amor i l’Odi com a tòpics centrals, i s’uneix a la transversalitat de la seva proposta artística amb la incorporació al Festival dels dos compositors convidats de la temporada: Joan Magrané i Bernat Vivancos. De Magrané es farà una estrena mundial, obra encàrrec de L’Auditori, mentre que de Vivancos viurem una estrena nacional.
El concert inaugural, amb La Grande Chapelle i la direcció d’Albert Recasens, oferirà un programa centrat en les lamentacions que trobem en les músiques de la península Ibèrica dels segles XVI i XVII, principalment la dels hereus de Palestrina, com Tomás Luis de Victoria, Alonso Lobo, Pedro Riumonte i el portuguès Manuel Cardoso.
Jordi Savall debuta al Festival Llums d’Antiga amb Hespèrion XXI i un repertori format per llàgrimes, planys i follies dels segles XVI, XVII i XVIII. Un concert amb alguns dels seus músics més fidels, com Xavier Díaz-Latorre a la guitarra i tiorba, Andrew Lawrence King a l’arpa barroca i Pedro Esteban a les percussions. Una proposta de músiques lligadesa la música popular i a la vegada un viatge per diferents tradicions i maneres de fer en l’art de la variació i la improvisació.
La magnífica soprano Emmanuelle de Negri i l’ensemble Le Consort, que dirigeix el clavecinista Justin Taylor -que ja ha visitat el Festival amb anterioritat- reforçaran el relat d’amor i odi amb un viatge a l’univers poètic del barroc francès del segle XVIII.
Un dels contratenor espanyols de referència al nostre país, Carlos Mena, amb una trajectòria sòlida, llarga i constant, planteja un programa amb àries i obertures de l’entorn del llegendari castrat Farinelli. Una música de gran lluïment i virtuosisme que farà vibrar als assistents.
Dos dels conjunts vocals internacionals de referència tornen a la programació de L’Auditori per celebrar la figura de Carlo Gesualdo. Es tracta de l’Exaudi Vocal Ensemble i Graindelavoix, que interpretaran, respectivament, madrigals i les Tenebrae responsoria del compositor italià. Dues formacions que, a més, es mouen còmodament tant en el terreny de la música antiga com en el de les noves músiques. De fet, Exaudi Vocal Ensemble, formació dirigida per James Weeks, farà l’estrena nacional de Nigra es, pulcra sum de Bernat Vivancos, mentre Graindelavoix realitzarà l’estrena mundial del Miserere de Joan Magrané, obra encarregada per L’Auditori de Barcelona.
El Festival Llums d’Antiga omple de música les esglésies medievals de Barcelona
12-Apr-2022 – Aleix Palau