DIETRICH BUXTEHUDE
(1637-1707)
Membra Jesu nostri, BuxWV 75
I. Ad pedes
1. Sonata
2. Concerto (cor): Ecce super montes
3. Ària (soprano I): Salve mundi salutare
4. Ària (soprano II): Clavos pedum, plagas duras
5. Ària (baix): Dulcis Jesu, pie deus
6. Concerto (da capo): Ecce super montes
II. Ad genua
1. Sonata in tremulo
2. Concerto (cor): Ad ubera portabimini
3. Ària (tenor): Salve Jesu, rex sanctorum
4. Ària (alto): Quid sum tibi responsurus
5. Ària (soprano I, soprano II, baix): Ut te quaeram mente pura
6. Concerto (da capo): Ad ubera portabimini
III. Ad manus
1. Sonata
2. Concerto (cor): Quid sunt plagae istae
3. Ària (soprano I): Salve Jesu, pastor bone
4. Ària (soprano II): Manus sanctae, vos amplector
5. Ària (alto, tenor, baix): In cruore tuo lotum
6. Concerto (da capo): Quid sunt plagae istae
IV. Ad latus
1. Sonata
2. Concerto (cor): Surge, amica mea
3. Ària (soprano I): Salve latus salvatoris
4. Ària (alto, tenor, baix): Ecce tibi appropinquo
5. Ària (soprano II): Hora mortis meus flatus
6. Concerto (da capo): Surge amica mea
V. Ad pectus
1. Sonata
2. Concerto a 3 veus (alto, tenor, baix): Sicut modo geniti infantes rationabiles
3. Ària (alto): Salve, salus mea, deus
4. Ària (tenor): Pectus mihi confer mundum
5. Ària (baix): Ave, verum templum dei
6. Concerto a 3 veus (da capo): Sicut modo geniti
VI. Ad cor
1. Sonata
2. Concerto a 3 veus (soprano I, soprano II, baix): Vulnerasti cor meum
3. Ària (soprano I): Summi regis cor, aveto
4. Ària (soprano II): Per medullam cordis mei
5. Ària (baix): Viva cordis voce clamo
6. Concerto a 3 veus (soprano I, soprano II, baix): Vulnerasti cor meum
VII. Ad faciem
1. Sonata
2. Concerto (cor): Illustra faciem tuam super servum tuum
3. Ària (alto, tenor, baix): Salve, caput cruentatum
4. Ària (alto): Dum me mori est necesse
5. Ària (cor): Cum me jubes emigrare
6. Concerto (cor): Amen
La durada aproximada del concert serà de 70 minuts
JOVE CAPELLA REIAL DE CATALUNYA
LLUÍS VILAMAJÓ, DIRECCIÓ
Irene Mas, soprano / Eulàlia Fantova, mezzosoprano / Mariona Llobera, contralt / Ferran Mitjans, tenor / Guglielmo Buonsanti, baix
Ignacio Ramal, primer violí / Ángela Moro, segon violí / Marc de la Linde, viola de gamba / Andrew Ackerman, violone / Carles Blanch, tiorba / Marc Díaz, orgue
COMENTARI
per Xavier Pastrana
Mig milió de passes són les que va haver de fer J. S. Bach per poder experimentar en persona (com haurien fet Händel i Telemann) l’art d’un dels organistes més famosos de la del seu temps. La figura de D. Buxtehude se sol dimensionar emmarcant-la com a la principal figura musical germànica entre H. Schütz i J. S. Bach; de fet, entre els tres mestres es pot dibuixar amb claredat una línia estètica que podria resumir la història de la cantata fins al 1750. Tot i que no és un compositor habitual dels auditoris d’avui, a la seva època Buxtehude fou un dels músics més importants i reconeguts dels territoris de parla alemanya.
Membra Jesu Nostri és un cicle de set cantates escrit l’any 1680 i dedicat a Gustaf Düben, amic i admirador de Buxtehude i també intèrpret de la seva música a la cort d’Estocolm. De fet, conservem la major part de la música sacra de Buxtehude gràcies a la col·lecció de Düben. A la seva col·lecció, hi trobem còpies d’aquestes 7 cantates que, per la diferència de grafies i papers, permeten deduir que foren interpretades separadament. Tot i això, sembla molt clar que el cicle fou concebut com a obra única. Tant és així, que la unitat és, potser, el més remarcable d’aquesta obra. El text de Membra Jesu Nostri es basa en dues fonts: cites de la Bíblia i el poema medieval Salve mundi salutare, que versa sobre les diverses parts del cos crucificat de Jesucrist. Els textos bíblics serveixen d’introducció a cadascuna de les estrofes del poema i alhora permeten la reflexió. Així, totes les cantates segueixen pràcticament el mateix esquema: sonata-cor-estrofes (1, 2 o 3 solistes) alternades amb ponts instrumentals-cor. Dins de cada cantata, hi podem observar relacions temàtiques entre la sonata i els cors, com també trobem sovint un mateix baix continu que es repeteix a les estrofes i als ponts. A més, la mètrica i l’accentuació de cada vers és idèntica i així ho reflecteix la música, amb ritmes molt semblants entre ells. Des del punt de vista tonal, les set cantates descriuen un clar viatge que parteix i acaba en la tonalitat de do m, donant un sentit realment cíclic a la totalitat de l’obra.
Però unitat no vol dir monotonia i, així, el viatge de les set cantates ens du a espais diversos. Després de les dues primeres cantates, de caràcter contingut i discret, la cantata número tres (Ad manus) significa un canvi cap a la passió mística. La imatge de les llagues a les mans troba la seva descripció musical a manera de fortes dissonàncies i motius cromàtics descendents. Ad latus segueix amb aquesta expansió harmònica i Ad pectus recupera la intimitat tot aportant novetats a l’estructura formal. Ad cor ens porta el canvi més significatiu amb la substitució dels violins per 5 violes de gamba, ideals per a una sublim expressió de dolor físic i amorós. Per acabar, Ad facem ens retorna a la instrumentació inicial i suposa un recull de recursos creatius: imitació contrapuntística, estil concertant i una nova ampliació de l’estructura amb l’afegit de l’amén final que dona encara més pes a la idea d’una obra única que inclou les set cantates.